söndag 11 oktober 2015

Tårtutställning i Oslo 2015

Då har jag besökt Oslo´s kakeutstilling (tårtutställning) igen för andra gången. Förra gången blev jag väldigt imponerad av alla bidrag och tyckte det var väldigt hög kvalite på alla så därför var jag väldigt osäker på om jag själv skulle våga ställa ut (vilket jag sen gjorde i 2 kategorier). Var jäkligt nervöst att köra mina bidrag (i tusen delar för att sen bygga ihop på plats) till Oslo då jag har 16 mil dit (hade jag åkt från jobbet hade det bara vore 11 mil hehe). Åkte ner på fredagen och min fina tårtvän Johanna mötte upp mig på plats och hjälpte mig bära in alla saker. Redan då fick man ju se en del bidrag men det var flera som kom dit lördag morgon också :) Blev dock lite småchockad över vad få bidrag det var denna gången, var tydligen många som avbokat då det är höstlov i Norge och folk då skulle iväg på annat.. Men trots det så fanns det så klart massa fint att se på :) Och vi fick pratat med flera och lära känna andra som gjort utställningstårtor så när prisutdelningen var stod vi allihopa tillsammans och var typ lika nervösa haha :) 

Jag drog ju iaf hem ett första pris i tema cupcakes men i bröllopskategorin (där det var flest bidrag i) hamna jag på 4e plats men jag är supernöjd ändå att jag faktiskt tog modet till mig och våga ställa ut och att den faktiskt kom fram hel. Sen kan en ju börja undra på hur juryn tänkte när dom poängsatte tårtorna då vi var flera som blev kraftigt överraskade av dom som vann. Ena tårtan var tex väldigt sprucken hela vägen runt om på varje våning och en hade ståltråden rakt i tårtan (något som det t.o.m står i reglerna att det inte är tillåtet), eller tårtor som inte ens är möjligt att göra med en riktig tårta, så fundersam blev man ju absolut och tråkigt när en själv har gjort allt för att följa reglerna så märker man att det ändå inte var så noga, menar absolut inte att jag skulle ha vunnit, bara att jag trodde andra bidrag skulle ha vunnit före dessa.. ;) 

Min utställningstårta gick på ca 2000kr att göra med allt material (sen tillkom ju resan och logi en hel helg) och med facit i hand vet jag knappt om det var värt den resan. Bra mycket lättare att bara åka dit att kika men tråkigt om inga vill ställa ut framöver då.. :/ 

Tårtutställningen arrangerades av Norske Kakeakademiet som jag tycker gjorde ett fantastisk jobb med att arrangera detta. Många av dom tjejerna träffade vi ju när vi var i Birmingham på världens största tårtmässa och åt middag tillsammans . Så vi satt och prata med dom i flera timmar och blev inbjuden på middag på kvällen. Tusen tack för en supertrevlig helg =)

Denna kvinnokroppen med hatten var den tårtan jag gjorde som blev 101cm hög, flera bilder på den hittar du i detta inlägget!
Massa fint sockerkonst att se på  :)



Denna tårtan var mässans största och gjordes av Björn Ali som jag prata med även på förra tårtutställningen då han fick ett tredje pris strax innan han var med i tv programmet Hele Norge baker som jag följde :) Denna tårtan hade han hållt på med i 2 månader och fick inget pris..

Denna tårtan gjorde Erika som också var svensk (fast hon bor i Norge) och vi pratade redan på lördagen och hon var supernervös och hade velat vända i dörren när hon sett alla andra fina bidrag eftersom hon själv bara hållt på ett år, men så chochades vi allihopa och hon vann 1a pris =)
Denna tårtan vann 2a pris i Bröllopskategorin. Jättecool att ett stålhjärta höll upp hela tårtan men det hade ju aldrig funkat på en riktig tårta :/ Även denna tjej hade bara gjort tårtor i ett år! :)
Denna tårtan var helt grym, och Eden som gjorde den var supertrevlig och satt bredvid mig på airbrush kursen. Med denna vann hon både ett 1a pris i Norge kategorin och showers pris (alltså den bästa av allihopa i alla kategorier). Och otroligt nog påstod hon att hon bara hållt på med denna i 3 dagar. Kan inte förstå att man kan göra något så fint på så kort tid då en annan hållt på i flera veckor med sin ;) Motivet kommer från den populära norska filmen Flåklypa!
Mina cupcakes som vann 1a pris :) Mer bilder på alla detaljer hittar du i detta inlägget!

Törnerose som jag följt i flera år var där och signera sin bok :)

Och Silvia var där med sin fina butik och sålde tårtgrejer =)
Gick även en airbrush kurs trots att jag haft en airbrush i 2 år men jag lärde mig jättemycket ändå. Kursledaren Edwin Weimer var superduktig, något som kanske inte är så konstigt med tanke på att han kallar sig proffisionell airbrush artist och jobbat med det i 30år! Mer bilder från kursen och tårtan jag gjorde hittar du i detta inlägget!

Många, många fler bilder från utställningen hittar du på min Facebook sida "Millis tårtor och annat"! 
Där lägger jag dessutom alltid ut mina tårtor, bakverk och tankar innan det läggs ut här i bloggen så jag rekommenderar verkligen att börja gilla sidan för att få med er allt jag gör, snart ska jag dessutom på världens största tårtmässa igen och det är där ni kommer få se dom första bilderna direkt från plats :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar