torsdag 22 oktober 2015

Halloween Mardrömmar (Monsterkakor)

Förra året köpte jag godisögon på Panduro Hobby som jag tänkte ha till något skojsigt men jag hann aldrig använda dom då. Men nu inför Halloween hade jag det perfekta ändamålet för dom och inhandlade dessutom olika färger och fler storlekar, för inget monster är ju sig likt, eller..? :)
Har utgått från ett vanligt recept på drömmar och sen döpt om dom till Mardrömmar som jag tyckte passade väldigt bra ;) Har aldrig bakat drömmar tidigare heller men det kommer jag absolut göra igen för guuud vad spröda och goda dom var :) Tror dom kommer bli poppis här på vårat Halloweenfika i år :-)


Stora tjejen (4år) fick vara med och stoppa i ögonen och tyckte det var jättekul! Tror hon kommer följa mammas fotspår då hon redan har ett öga för detaljer och gärna bakar tillsammans. Vi får väl se :)) 



Halloween Mardrömmar (Monsterkakor)
ca  30 st
Ingredienser
75 g smör eller margarin
1 1/2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl mat- eller rapsolja
1/2 tsk hjorthornssalt
2 ,5 dl vetemjöl 
gelefärg/pastafärg/karamellfärg
sockerögon (finns på Panduro)

Så här gör du

Sätt ugnen på 150˚C.
Rör rumsvarmt smör, socker och vaniljsocker till en jämn smet. 
Tillsätt oljan lite i taget under omrörning. Blanda hjorthornssaltet med mjölet och rör ner i degen, vispa till en jämn smet. 
Dela upp degen i olika skålar och färga med gelefärg/pastafärg eller karamellfärg. 
Låt stå i kylskåp 30 minuter. 
Forma kulor och lägg ut på bakplåtspapper på ugnsplåten. 
Grädda i 20 minuter i mitten av ugnen. 
Stick ner sockerögonen i kakorna direkt när dom kommit ut från ugnen. 
Låt svalna på plåten.


Receptet har jag skrivit av från tidningen 101 ideer

***************




Tillägg från 2019. Man kan även göra om utseendet till spruckna ögon så blir det drömögon :) Har använt samma recept som ovan men bara halvt färgat degen så den blivit ojämn fördelad och ser lite krackelerad ut. Mer bilder hittar du i detta inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar