söndag 7 oktober 2012

Budapestrulle med hallon

Har länge velat testa att baka budapest som är så gott och eftersom jag inte orkade göra en tårta till min födelsedag så tyckte jag de var ett perfekt tillfälle att göra budapest till :) Dock bytte jag ut mandarinerna mot hallon eftersom jag inte hade de förstnämnda hemma och de var lika gott ändå :) Och ett bevis på att de var gott får man verkligen då syrran som annars inte gillar något (kräsnare person finns nog inte) beställde sån till sitt kalas i april, fast den skulle vara dubbelt så stor ;) Sen fråga hon om receptet också trots att hon knappt kan baka, de mest omtalade hon bakat är väl vitpepparbullar (hon tog fel burk och märkte inget förens vi smaka) och de var som ni säkert förstår väldigt äckliga så nu när de är några månader kvar att öva på så kanske hon får ihop en EGEN GOD budapest hehe ;)


Budapestrulle
8 - 10 bitar
Ugn 175°
 
100 g hasselnötter (malda)
6 äggvitor
2 dl strösocker
1 påse (3/4 dl) snabbmarsanpulver
2-3 dl vispgrädde
1 burk mandariner 172 g

Mal hasselnötterna. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Blanda ned strösocker, marsanpulver och de malda hasselnötterna. Klä en form 20 x 30 cm, med smort bakplåtspapper, och bred ut smeten i den. strö på lite flagad mandel. Grädda ca 20 minuter på mittfalsen. När kakan har svalnat stjälpes den upp på bakplåtspapper, eller smörpapper, gärna med en fuktig handduk under. Låt formen ligga över till kakan är helt kall. Vispa 2-3 dl grädde och blanda den med avrunna mandarinklyftor (från burk med 172 g frukt) Bred på gräddblandningen och rulla ihop till en längd med skarven underst.

2 kommentarer:

  1. ja älskar budapestbotten,och äter gärna den som den är,då ja inte gillar och äta ren grädde.hallon låter smaskens

    SvaraRadera
  2. Gud avd gott och vad kul att se ett annat alternativ! Jag brukar inte gilla Budapestbakelser med med hallon kan jag tänka mig att prova!

    SvaraRadera