fredag 28 januari 2011

Sirapsrutor alá Graham

Trots att vi bara är två som bor här så går de åt grymt mycket bröd i detta hushåll. Vågar inte räkna på hur mycket pengar som går åt bara till bröd och pålägg för det är nog en hel del. Så igår så tyckte jag att nu var de dags för lite hembakat bröd. Brukar ju göra det då och då, de tråkiga är ju att även det tar slut men det är ju iaf inte lika dyrt ;)


Är tredje gången jag bakar dessa bröd, fast jag gör alltid dubbel sats och måste säga att de verkligen är jättegoda. Har använt mig utav Erikas recept på Sirapsrutor men jag har bytt ut en del av mjölet till grahamsmjöl. Skriver därför ner hur jag gjort just dessa bröd.

SIRAPSRUTOR
30 st

50 g jäst
5 dl filmjölk
50 g smör
63 g ljus sirap (3 msk)
620 g vetemjöl
100 g grahamsmjöl
1 tsk salt

Gör så här:
Smula jästen och lös med lite av filmjölken. Smält smöret och häll i resten av filmjölken och låt svalna. Blanda alla ingredienser utom saltet och knåda i 10 minuter i maskin. Tillsätt saltet och knåda ytterligare 5 minuter. Låt degen jäsa i bunken under en bakduk i 30 minuter.

Häll ut degen på mjölat bakbord. Knåda den blank och dela i två delar. Kavla ut varje del på varsitt bakplåtspapper. Skär till lagom stora brödbitar och nagga med en gaffel. Låt degen jäsa ytterligare 40 minuter.

Grädda 6-7 minuter i mitten av ugnen i 225 grader. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

3 kommentarer:

  1. Jag letar alltid efter goda brödrecept, och detta får jag nog testa. Jag fösöker också baka så mycket av brödet som möjligt själv, här äts det också väldigt mycket nämligen. Blir dessa goda efter någon dag med eller de är godast nybakade ?

    SvaraRadera
  2. Det låter jättegott. Bra att ha i lite grövre mjöl, det blir lite matigare då.

    SvaraRadera
  3. Ja de är lika goda dagen efter. Efter tredje dagen börjar de dock bli lite torra. Upplever att orignalreceptet med bara mjöl blev mycket luftigare å saftigare men de känns bra med lite fiber i :)

    SvaraRadera