torsdag 1 februari 2018

Tävlingar jag deltagit på under mina år..

Har ju bakat tårtor i några år och har tyckt det varit extra roligt att vara med i olika tävlingar och därmed får utmana sig själv. Man lägger ner mycket mer tid än om det bara vore till en vanlig fredagsfika tex. Jag har därför hunnit med några tävlingar under mina år och jag tror att jag fått med alla här, iaf som jag minns och då säkert är dom viktigaste ;) Bara utifrån när man bestämt sig att man ska vara med på en speciell tävling som kanske har ett tema så kan man fundera på hur man ska göra i flera veckor eller månader. 
Allra nervösast var jag nog ändå när jag skulle köra en utställningstårta som var 101cm hög till Oslo, sov jättedåligt flera nätter innan och drömde om att den skulle rasa osv. Så nu känner man sig ju lite bättre på det området eftersom jag ändå klarade det. Att vara med i tv inspelningar var också ganska nervöst men tiden gick så fort och det var så stressigt så man hann knappt tänka ;)

Åh nu får jag påtryckningar från ett par vänner som tycker jag ska tävla på världens största tårtmässa i Birmingham till hösten. Har ju varit där två gånger tidigare och det är verkligen himmelriket med över tusen utställande tårtor så man blir proppfylld med nya ideer. Älskar den mässan! Men jag vet inte än om jag vågar att flyga med något bidrag i resväskan, det känns snäppet nervösare än när jag körde en 101 cm hög tårta 20 mil i bilen ;) Vad tycker ni jag ska göra??

Första tävlingen jag deltog på med en dummies (frigolittårta) var denna kökstårtan, jag levereade den i september 2012, tre dagar före jag födde yngsta dottern. Och jag VANN 1a priset :) Tävlingen hölls av Tårtpinglan i Karlstad.
Första tävlingen med muffins där man skickade in en bild på några muffins man gjort i en internettävling, även denna tävlingen vann jag. Tror detta var 2012.
2015 tävlade jag i 2 kategorier på Cupcakekalaset i Kristinehamn, bland annat med dessa i deras smak utseende där juryn smakade och betygsatte. Jag vann 1a priset och blev otroligt förvånad och glad! Temat var Pride.Receptet och mer info hittar du här!
Samma år tävlade jag även i deras utseende tävling med temat pride. Där röstade folket och jag kände inga där så jag är otroligt nöjd med min 2a plats =)
2015 tävlade jag även i Oslo på en tårtmässa i 2 olika kategorier, bland annat med dessa muffins. Vann 1a priset :)
Detta var det andra bidraget jag tävlade med i Oslo 2015 i kategorin bröllopstårtor, tårtan som är den högsta jag gjort var 101cm hög och som tog mig till en 4e plats. Fick faktiskt högre placering här än Björn-Ali som vann "Det stora Tårtslaget 2017" , den som vann i denna kategorin var faktiskt Erika som även hon var med i "Det stora Tårtslaget" samma år som mig :) 
I maj 2016 tävlade jag återigen på Cupcakekalaset i Kristinehamn i två olika kategorier, denna i kategorin utseende med temat djungel, där folket röstade. Och jag kände ju ingen i den staden och vet att det var många släktingar som röstade på sin släkting osv, jag trodde verkligen jag skulle vinna men hamna på en 2a plats och tom hon som vann var väldigt förvånad då hon också var säker på att jag skulle vinna. Men med tanke på att jag inte hade några som kunde rösta på mitt bidrag så var jag ändå väldigt nöjd! 

Även döttrarna tävlade i deras barnkategori detta året och stora dottern fick faktiskt en 3e plats även fast jag tyckte deras bidrag var finast. Även där var det folket som röstade.
Samma år tävlade jag även i deras smak kategori med djungeltema där domarna äter muffins och betygsätter. Jag hamna på en 2a plats =) Jag själv älskar dessa men då måste man gilla banan, chokladdoppade valnötter och dulche de leche. Mer bilder och recept hittar du här!
I september 2016 tävlade jag för första gången i Göteborg på Scandinavian Cake show där jag tidigare bara varit gäst under flera år. Men denna gången tävlade jag i deras kategori som var ny för det året nämligen dessertbord, denna gången med temat babyshower. Jag hade massa krångel med hög lufttemperatur å fick göra om massa dekorationer till tårtan å var inne på att strunta i tävlingen bara några dagar innan men jag tog mig i kragen å chansade. Å det är jag väldigt glad över eftersom jag VANN 1a priset och fick den högsta vinsten av dom alla (eftersom det är den kategorin som tar längst tid att göra). Så himla nöjd ändå!! Tack till alla som röstade på mig! Mer bilder å info hittar du här!
Men den största tävlingen av dom alla var nog ändå i TV programmet "Det stora Tårtslaget 2017". Dock kom jag ju bara halvvägs men supernöjd ändå att jag ens fått ihop 4 tårtor på den otroligt korta tiden man hade på sig, och i ett helt nytt kök där man inte lärt sig vart grejerna är, använder ingredienser som man annars inte jobbar med, hade enbart en spisplatta som fungerade, utan rinnande vatten och framförallt 7 kameror som är på en dygnet runt ;) Men det var otroligt lärorikt att vara med och jag har lärt mig massvis under tiden! Och jag känner mig lite som en vinnare bara av känslan att jag faktiskt blivit uttagen till programmet, bland såååå himla många sökande så valde dom ändå mig! :)
Mina tårtor från de 4 programmen jag deltog i, av 8.
Av olika anledningar, kanske mest pga olika tävlingar så har man därför hunnit vara med en del både i Tv, radio och tidningar. Dessa 12 tidningar hittade jag när jag rensade skafferiet i förrgår. Tror jag kommer spara dom för alltid!
Så vad tror ni, kommer nästa tävling från mig bli i Birmingham 2018?? 
Tårtutställningen Scandinavian Cake Show i Göteborg är ju även den detta året igen men eftersom jag vann där förra gången så får jag inte tävla där i år, men jag får ta med en tårta dit om jag vill för att visa upp..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar