tisdag 6 februari 2018

Superluftiga och goda tekakor med havregryn

Jag och en arbetskollega brukar byta lite recept på allt möjligt, och då fick jag bland annat detta receptet som jag provbakade i torsdags. Resultatet blev mycket lyckat och bröden försvann på mindre än ett dygn så igår bakade jag en ny omgång men då 3 gånger receptet så nu hoppas jag det räcker några dagar ;) Det är väldigt sällan jag äter bröd nu för tiden men med dessa supergoda och luftiga tekakorna så är det lätt att ta måååånga. Så himla gott, möjligtvis en ny brödfavorit =) Håller sig saftiga i flera dagar och går dessutom utmärkt att frysa ner.


Recept som ger ca 20 st tekakor!
75 g smör
5 dl mjölk
2,5 dl havregryn
50 g jäst
0.75 dl socker
1 tsk salt
8 dl mjöl

Gör så här:
Koka upp mjölk och smör, tillsätt havregrynen och låt svalna tills det blir fingervarmt. Rör om ibland. Smula jästen i en bunke, strö över saltet och vänta tills jästen löst upp sig, tillsätt då sockret, havregrynsgröten och sen mjölet pö om pö. Knåda några minuter. Låt jäsa i 40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Baka ut tekakorna och nagga. Jäs i ytterligare 30 minuter och sen in i mitten av ugnen i ca 6-9 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar