onsdag 16 december 2020

Julgodis: Ahlgrens Bilar Fudge med julfärger

Min lista med förslag på vad jag ska baka för julgodis blir bara längre och längre för varje år, och något som stått på den listan i några år är Ahlgrens Bilar Fudge. Så idag kände jag att det börjar bli lite bråttom med julgodis då det bara är en vecka kvar till julafton så idag var dagen kommen för att testa min juliga version av Ahlgrensbilarfudge. Receptet har jag experimenterat ihop då dom jag hitta på internet verka så mycket omständigare så gjorde jag en enklare variant! Egentligen hade jag velat toppa godiset med Ahlgrens julgranar men dom fanns inte på affären, men å andra sidan var det kanske tillräckligt med 3 påsar vanliga bilar.. 

Dom var vackra att titta på men tyvärr lite för söta för min smak :/


Jag fick lite hjälp med att klippa bilar ;)

 Milli´s Ahlgrensbilar Fudge

Du behöver göra 3 satser av denna, en omgång i taget!

90 gram Ahlgrens bilar (totalt 270 gram + några till dekorering)

3 msk grädde (totalt 9 msk)

15 gram smör (totalt 45 gram)

100 gram vitchoklad (totalt 300 gram + l0 gram till dekorering)

Röd + Grön gelefärg

Gör så här: 

Klä en form med bakplåtspapper, jag hade en fyrkantig 15x15cm vilket jag tycker blev perfekt storlek. Sortera färgerna på bilarna och väg dom så du har 90 gram i varje skål av en färg, klipp sen alla bilar i 4 delar för att dom ska smälta fortare. Ta fram 3 små kastruller, mät upp grädde och smör i alla kastruller och tillsätt en färg färdigklippta bilar i dom olika kastrullerna. Hacka 100 gram choklad åt gången (denna procedur görs om till varje sats). Börja med det lagret du vill ha unders, jag valde rött och tog alltså den kastrullen med dom rosa bilarna och värmde upp på spisen, när det precis ska börja koka sänkte jag plattan till 3(av9) och lät bilarna smälta under omrörning tills allt var smällt, tog ca 10 minuter per omgång. När allt smällt kan du ta av kastrullen från den varma plattan och skynda dig att ha i gelefärg och chokladen och rör runt tills allt smällt ihop till en jämn smet, bred ut den i formen och ställ in i frysen i 10 minuter. Sen fortsätter du med nästa lager och gör likadant förutom att det inte behöver vara någon färg i det vita lagret och bred sen ovanpå det röda lagret, till sist gör du det gröna lagret och när alla lager är färdiga så ska den stå i frysen en timma innan man sedan skär bort alla kanter runt om och skär upp resten i jämna bitar. Blev 16 st. Till sist värmde jag lite vitchoklad och "limmade" på bilarna på toppen av fudgen. Sen är det bara att tuta och köra, eller jag menar, sen är det bara att äta så mycket du orkar :) Förvaras i kylskåp.


Vill du se fler recept jag bakat med jultema så hittar du över 60 recept i julkategorin!

Vill du se recept på enbart julgodis så hittar du över 60 recept i kategorin julgodis!

Ni får hemskt gärna följa min FB sida för att lättare kunna följa med på alla nya bakverk jag gjort allt eftersom :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar