måndag 7 september 2020

Rosa Dumlekakor med hjärtan

 I flera år har jag tänkt att jag någon gång ska baka egna dumlekakor men det har lixom aldrig blivit av förens nu. Så gudomligt goda kakor och jättelätta att göra! Om inte dom blir uppätna direkt så ska dom klara sig en månad i kylskåpet ;) Har bakat massvis dom senaste dagarna men det har varit sånt jag redan bakat och visat er tidigare, så som budapest med hallon, hamburgarbröd och massvis inför kommande barnkalas osv. 


För 28 kakor:

Ingredienser

1 dl strösocker

200 g smör, rumsvarmt

3 dl vetemjöl, (180 g)

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

28 Dumlekolor

28 plattor Dumlekakor 

– gör så här:

Sätt ugnen på 175. Blanda smör och socker. Tillsätt mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ihop allt till en smidig deg.

Forma degen till 28 kulor och lägg dem i folieformar på en plåt. Tryck ner en Dumlekola i varje form.

Grädda kakorna mitt i ugnen 10–12 min. Lägg en Noblesseplatta (rund eller hjärtformad) på varje kaka så fort plåten tagits ut ur ugnen. Förvara kakorna i kylen när de svalnat.

Recept: Saga Arneng, Hembakat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar