söndag 20 augusti 2017

Kräftkalas med grannarna!

Tänk att ibland får maken bra ideer, för bara en vecka sen kom han på tanken att det vore roligt att ha en kräftskiva med hela bygden (Gränsjön). Jag var lite skeptiskt eftersom jag egentligen har fullt upp inför dotterns kalas om 2 veckor och hade inte tid att planera ytterligare ett kalas. Men han pratade med några grannar som tyckte det lät som en toppenide och bokade missionshuset och påtalade att det räcker att det är enkelt, det behöver inte vara så mycket krimskrams ;)
Sagt å gjort, datum var spikat och vi bjöd in alla grannarna, hade ingen aning om hur många som skulle komma men dukade till 24 pers (men fanns mer bord och stolar om så skulle behövas) och det kom 18 stycken vilket var rätt lagomt. Å våra tjejer var med ända tills jag tyckte det var dags att gå hem å lägga sig 22.15, men dom ville såklart inte hem eftersom dom hade så roligt.
Åh jag är så glad när jag tänker på vilka underbart fina grannar vi har, världens bästa! Så himla lyckat så jag hoppas vi startat en ny tradition nu för det var super trevligt. Tack alla ni som kom =) Och tack för alla fina värdinnegåvor jag fick som jag absolut inte hade räknat med ;)

Sprattlande superfina kräftdekorationer som jag fick, fick även en jättefin handgjord disktrasa i bambu och bomull :)

Mannen sa enkelt, men jag klarade inte låta bli att köpa lite tallrikar, fat, servetter, girlanger, ljuslycktor dekorationer osv. Hängde upp 50 m ljusslinga i taket så det blev lite myskänsla :)


Mannen höll ett tal:
-Hörrni, nu är det så att vi har ett stort problem, det är så att min kära fru älskar att baka...
Gästerna: Jaha skulle det vara ett problem?
- Jaaa, för det är så att jag blir tvungen att äta och då lägger jag på mig.. Jag bad henne att baka något enkelt till kalaset och som ni ser så har hon gjort 3 olika desserter vilket är alldeles för mycket så nu jäklar måste ni äta ;)
Ja, jag hade beslutångest och kunde inte bestämma mig för vad jag skulle baka så jag gjorde 3 favoriter som jag vet brukar vara populära, och mycket riktigt fick dom mycket bra betyg från alla och flera tog i flera omgångar då dom inte kunde sluta äta trots att dom var mätta ;)
Tryck på namnen för att komma till recepten på det bakverk jag bakat inför kvällen, Oreo tårta , Banoffee paj , Jordgubbskladdkaka =) 
Lite dekorationer jag köpte för att få lite kräftkalaskänsla :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar