lördag 15 april 2017

Påskmuffins, Kaniner i krukor.

Häromdagen gjorde jag dessa söta påskmuffins och fick äntligen användning för mina silikon-krukor-muffinsformar som legat i skåpet några år GLAD PÅSK!

Så här gjorde jag dom:
Jag bakade supersaftiga chokladmuffinsar och gräddade dom i silikonkrukformar som jag köpt på Lidl för några år sen, använde mitt basrecept på amerikanska supersaftiga muffins men bytte ut 3msk mjöl mot kakao. Bakade några i vanliga formar också och smulade sen i sönder två stycken, så jag hade som jord ovanpå muffinsarna.
Sen smälte jag vit choklad och hällde lite i små muffinsformar och lät stelna i kylskåp, sen färgade jag vit sockerpasta med lite lite brun gelefärg så den matchade chokladens färg. Så gjorde jag öronen och lät stelna, tryckte ut alla figurer, modellerade morötter och tassar. Sen smälte jag vit choklad igen och satte fast alla detaljer som ögon, näsa, tandpetare på baksidan av huvudet och öron med hjälp utav chokladen. Sen när det stelnat i kylskåpet smeta jag även på lite mer choklad längst med öronen på baksidan för att dom verkligen skulle hålla sig på plats. 
Gjorde i ordning en glasyr på fri hand med lite florsocker, kakao och vatten till en tjockare glasyr och smetade in toppen på muffinsen och strödde på muffinsmulorna, sen tryckte jag i kaninen och la dit detaljerna. Inte så svårt egentligen men lite pilligt och det tog längre tid än jag trodde men barnen älskade dom :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar