tisdag 28 februari 2017

Semmel muggkaka på 2 minuter

Har ni ätit semlor idag på fettisdagen? Jag hade inte planerat att göra något speciellt denna dagen men så hastigt och lustigt nu för en kvart sen så slängde jag ihop denna semmel muggkakan =) Bara röra ihop lite ingredienser och sen in i micron i 1,5 minut, på med en skiva mandelmassa och en klick grädde :) Så himla enkelt och snabbt. Blev som en blandning mellan muffins och kladdkaka men med semmelsmak :)

Hittade receptet hos Sweet and simple men fick dubbla satsen x6 för att det skulle räcka till 3 glöggkoppar som jag tycker är ganska små. Står också att den höjer sig lite men min jäste som bara den så det rann över trots att jag lämnade 1,5 cm kvar till kanten :) Men gott var de =)

SEMMEL MUGGKAKA
4 tsk vetemjöl
3 tsk socker
ett kryddmått bakpulver
0,5 tsk vaniljsocker
ett kryddmått kardemumma
3 tsk mjölk
1 tsk olja
En skiva mandelmassa
Grädde
Florsocker
GÖR SÅHÄR
Blanda alla ingredienser i en kopp rör runt ordentligt.
In i micron ca 1-2 minuter. (kakan ska höjas en aning) jag hade i min i 2 minuter.
Lägg på en skiva mandelmassa och spritsa ut lite grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar