fredag 1 juli 2016

Avancerade Regnbåge kakor med steg för steg beskrivning!

Dessa regnbågskakor var mer avancerade än jag först hade trott, hela 10 timmar tog dom att göra från början till slut. Hade jag vetat det hade jag kanske aldrig gjort dom men dom blev jäkligt coola och väldigt goda så det är okej för den här gången ;) 
Om någon ändå vill testa att göra dom eller är nyfiken på hur jag gjort dom så har jag tagit massa bilder så här nedanför kommer en steg för steg beskrivning :)



Recept med steg för steg beskrivning
(Jag fick ut 25 st kakor)
 
170 gram smör (57gram)
155 gram florsocker (52 gram)
lite salt
1 tsk vaniljarom (0,5tsk)
3 ägggulor (1gula)
310 gram mjöl (103gram)

Karamellfärger/pastafärger + titanioxid
Lim: I äggvita + 1 tsk vatten
Små, små strösselkulor

Rör smöret mjukt, häll i florsocker och rör runt, häll i salt, äggulor och vaniljarom och rör runt, vänd tillsist ner mjölet och vänd ner föriktigt med träslev.


Dela degen i 8 delar som på bilden, ena biten ska vara större än dom andra då den ska vara runt om hela kakan. Eventuellt måste man kanske göra lite mer deg för min räckte inte till så jag gjorde en tredjedels sats till och färgade i samma färg lite senare. Recetet för en 1/3 recept är dom måtten som står innanför (-). Färga in dom olika bitarna med pastafärg eller karamellfärg, den vita delen gjorde jag vitare med hjälp utav lite titanioxid pulver (se på bilden vilken skillnad det blev)
Kavla ut den blåa grundfärgern som ska bli himmel ca 1cm tjock, stansa ut massa cirklar som är ca 1cm i diameter, dela cirklarna på hälften, blanda iordning äggvita och vatten som blir ett lim, pensla varje halvcirkel och fäst ihop dom med varandra på ett långt led. Plasta in och ställ in i kylskåpet en stund.
Kavla under tiden ut alla andra färger som hör till själva regnbågen i ordning lila, mörkblå, grön, gul, orange och röd. Trä på dom rosa ringarna på kaveln så blir alla plattor exakt lika tjocka. Skär av ena kanten så den är helt rak. Lägg in i kylskåpet under tiden.
Ta fram den blåa långa delen du gjorde i ordning, pensla på lim på hela och vik över den lila plattan så den ligger jämnsmed början på den blåa, skär bort överflödet. Ställ in i kylskåpet en stund så den stelnar till (tog aldrig tid men kanske 20 minuter mellan varven). Fortsätt sen likadant men varje färg i färgordningen jag angav innan.
När hela regnbågen har stelnat till ordentligt i kylskåpet, vänd den uppochned och skär av en skåra i varje ände med hjälp utav en blompepparkaksform, detta är för att molnen ska passa bättre i dom spåren.
Ta den vita kakdegen och dela på 4, rulla ut 4 långa stänger, limma på lite lim i skåran och limma fast dom långa stavarna. In i kylskåpet igen tills allt stelnat. Fyll sen på med blå (himmelfärgen) kakdeg emellan molnen. Ställ in i kylen igen så det får stelna.
Det var här jag såg att den överblivna kakdegen nog inte skulle räcka till så jag gjorde då en tredjedels sats till. Sen knåda jag ihop den "gamla" degen med den nya och fyllde sen på runt om hela regnbågen. In i kylskåpet så allt stelnar, tog längre tid denna gången, kanske 45 minuter.
Häll ut det strösslet du vill ha på en bricka.

Ta ut hela kakrullen och pensla hela med lim, rulla i strössel. Plasta in allt och lägg in i kylskåpet igen i ca 30-45 minuter så strösslet verkligen fastnat.

Skär kakrullen i skivor, ca 1cm tjocka.

Ställ in plåten mitt i ugnen, ca 10-11 minuter i 170 grader.
 
Låt kallna och dom är färdiga för servering! 

Finns även ett jättebra videoklipp på Youtube hur man gör dessa kakor och även andra varianter, denna med regnbågen hittar du här!
 

1 kommentar: