söndag 27 december 2015

Chokladkulor med pepparkakor, marsipan och glögg =) *Julgodis*

I år hann jag iaf baka 6 sorters julgodis varav 2 var helt nya för mig, bland annat dessa här supergoda Chokladkulorna som är fyllda med pepparkakor, marsipan och glögg, och då gillar jag inte ens glögg men dessa var supergoda! 
Receptet hitta jag hos supertrevliga Britt från Trondheim/Norge som jag träffat flera gånger som driver både butiken och bloggen Kakebua som är en av Norges största butiker :) I hennes blogg har jag hittat massa recept som jag bara måste prova när tid finns ;) Recepten står på norska men för mig som jobbar 500m från norska gränsen och dessutom själv är norsk medborgare så är inte språket något problem för mig men jag har översatt receptet här nedan så ni andra ska förstå det bättre :)


Ingredienser:
200 gram pepparkakor
50 gram smör/margarin
100 gram marsipan
3 msk outspädd glögg
200 gram Mjölkchoklad som överdrag, samt exempel. pepparkaks smulor eller chokladströssel till dekorering.


Gör så här:
Finhacka pepparkakor i matberedare. Lägg glögg, mjukt smör och mjuk marsipan (går även värma marsipan och smör några sekunder i micro om den är hård). Blanda detta väl ihop. Gör små bollar som ställs in i kylskåpet på kylning.
När bollarna blivit hårda doppas dom i smält mjölkchoklad och rulla dom sen eventuellt i pepparkakor smulor eller annat strössel. Förvara i en låda i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar