måndag 29 juni 2015

Maffig Doptårta till Alice med Luftballong! -26h-

När man får äran att göra doptårtan till ens allra bästa kompis dotter och dessutom med helt fria händer så gör man lite extra allt av allt :)))) Väldigt roligt pillerjobb men också väldigt tidskrävande.. ! Vet inte om det syns men denna tårta har jag hållt på med vid minst 10 tillfällen och sammanlagt tog den 26 timmar att göra!! Så gott som alla små kryp och dekorationer är handmålade, även kanterna runt om..

Den innehåller 2 lager vaniljbottnar och ett lager browniebotten med nötter och var fylld med Citronmousse + Jordgubbsmousse (samma fyllningar som jag gjorde i min egna bröllopstårta). Spacklad med lime och jordgubbssmörkräm. Täckt med marsipan och det var inte bara bara, hatar att jobba med marsipan när man är så van supermjuk och smidig Sugarpaste. Denna marsipanen var så hård så jag fick ta i för kung och fosterland och de tog en timma bara att kavla ut locket och täcka den största botten..! Fick tom händerna fulla i blåsor efter kavlandet av denna marsipan. Antar att jag inte hittat rätt märke ännu...
Gjorde även en annan tårta samma dag men med SP och den var en dröm att täcka när jag fick återgå till min älskade SP =)

Då denna tårta innehåller många dekorationer så blir det också väldigt många bilder i detta inlägg!















Allt är ätbart förutom innehållet i själva luftballongen då jag ville göra dekorationerna långt i förväg så utgick jag från en stor styrolitkula. Men man kan även göra den i rice krispies om man gör den bara ett par tre dagar innan.. :)


Antal bitar: 44

La ut tårtan på min FB sida igår (Millis tårtor och annat) och hade aldrig trott att den skulle sprida sig så fort och ses av så många, den har inte ens legat ute ett dygn och redan setts av över 14000 personer!! Helt galet kul! Och tusen miljoner tack för alla superfina kommentarer som ni tar er tid att skriva, det värmer verkligen i hjärtat! :)



Sökord: Luftballong, kanin, tårta, våningstårta, doptårta, snigel, sniglar, insekter, bi, fjärillar, blommor, blomma, uggla, vimplar, korg, svamp, svampar, fondant, cake, rabbit, airballoon, owl

2 kommentarer:

  1. Helt sagolikt vacker, jag har tittat på den i evigheter...fantastiskt underbar!!!

    SvaraRadera