söndag 24 maj 2015

Frusen Cheesecake med Möss på ;)

Denna fina och lite roliga cheesecake´n gjorde jag förra veckan när vi fick några goda vänner på besök för grillning och lekar =) Var första gången jag gjorde citroncheescake och man är alltid lite smånervös över att bjuda ens vänner på något som man själv ännu inte hunnit testa, men de var absolut ingen fara för den var suuuupergod och alla tog minst 2 gånger :) Och de är absolut inte sista gången jag gör denna heller ;) Mössen/råttorna gjorde jag i sockerpasta några dagar tidigare. 

 Detta kallar jag verkligen CHEESECAKE som lixom ser ut som en ost ;)





Frusen cheesecake med citron


200 gram philadelpia ost eller annan cream cheese
3 äggulor
3 äggvitor
2 dl socker
3 dl vispgrädde
1 msk vaniljsocker
3 msk pressad citron på flaska
(gul gelefärg)



225 g digestivekex
75 g smör, smält

Du behöver en form med löstagbar botten. Kör kexen i matberedare tills du har smulor. Tillsätt smöret och kör lite till. Pressa ner i din form, i ett jämnt lager. 

Rör osten, äggulorna, sockret, vaniljsockret och citronskalet till en jämn smet. Vispa grädden tills den är fast, och rör ner i ostsmeten. Vispa äggvitorna till ett fast skum, och vänd ner i smeten. Häll allt försiktigt ovanpå kexsmulorna, och ställ formen i frysen i minst sex timmar, gärna över natten.

Tina i ca 15-20 minuter före servering. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar