torsdag 12 juni 2014

Hallongrottor till mannens svensexa - Sista inlägget före BRÖLLOPET!

Förra helgen fick jag ett samtal från en av Darlingens kompisar som ville att jag skulle baka kakor (med superkort varsel plus att jag jobbade de dagarna) som de skulle ha på mannens svensexa. Hur, vad eller varför var inget jag fick veta utan bara att de skulle kännas igen att de var mina och inga köpekakor! 
Så kom dom tidigt på morgonen och klädde ut han så fruktansvärt ful (stackarn) och tog med sig kakorna. Och jag var faktiskt vaken och satt och vek servetter inför bröllopet när han kom hem 05.00 och de var då fruktansvärt spännande att höra om allt han fick göra, bland annat att sälja mina kakor och få ihop 50kr för annars skulle han inte få skjuts hem! :) Men de lyckades han med såklart och de fick väldigt bra beröm och flera stycken hade köpt ännu fler efter att ha smakat :)))

NU vet jag inte när nästa inlägg kommer för nu har jag verkligen fullt upp inför bröllopet om bara 2 dagar! Och tårtan som jag hållt på med i flera dagar och sammanlagt 25,5 timme hitills (rekord) ska ikväll göras klart helt och hållet. Ska bli spännade att se hur lång tid den totalt sett tog att göra men framför allt ser jag mest fram emot slutresultatet eftersom jag inte har någon ordentlig bild över hur den ska se ut :)) De märker jag när jag sitter där och då ;)
250 gram smör (eller margarin)
1,5 dl socker
1,5 tsk bakpulver
4,5 dl mjöl
1 dl vaniljsåspulver

sylt

Arbeta ihop margarin, socker, bakpulver och mjöl. Rör sist i vaniljsåspulvret. Gör runda bollar av degen och lägg i formar (ca 30-40st), de jäser ganska mycket så gör dom inte allt för stora. Gör en fördjupning i varje boll och fyll med sylt. Grädda i ca 15 min i 175 graders värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar