måndag 27 maj 2013

En 4 vånings Doptårta till Molly Adele

För 5 år sen så var Marie-Louise inom oss i butiken jätteofta och handla massa inför sitt bröllop. Hon är sådär supergo, glad och snäll hela tiden, nästan så man blir lite avundsjuk och önskar man hade lite mer av den sidan ;) Till och med när man pratar med henne 00.30 så är hon lika glad ändå ;) I lördags var de då äntligen dags för lilla dottern Molly Adele´s dop som jag vetat om i flera månader och ML ville ha tårtan precis som den jag gjorde till Milo´s dop fast den skulle vara i 4 våningar och rund, samt ha rosa istället för grönt.

För några dagar sen ringde ML till mig och undra hur de gick med dekorationerna och fråga om hon också fick ha ett par converseskor på tårtan, och undra på om jag hann beställa de med så kort varsel. Så när jag svara att de kan jag självklart fixa men de tillverkar jag själv i sugarpaste så de är inte köpta, alltså helt ätbara. Åh hon blev riktigt förvånad och hade aldrig trott att de var ätbara ;) Så tanken slog mig att de kanske inte är så självklart för alla men så gott som alla dekorationer jag gör är ätbara och gjorda utav mig.. :-)

Sammalagt tog tårtan 15 timmar att göra och då har jag inte räknat med de extra tidspålägget som blev när vi blev tvungna att lyfta av tre våningar helt färdigdekorerade ifrån tårtan för att sen sätta upp igen. Eller att de saknades 1 ägg så jag blev tvungen att åka till affären mitt i ;) Blev klar 00.40 i fredags så jag hann sova några timmar innan de var dags att åka till jobbet. Tråkigt nog så jobbade jag när hon och mannen hämtade tårtan men min gubbe överlämnade tårtan och meddelade mig deras hälsning om att de var nöjda :-)

Varje tårtbotten blev ca 11,5cm hög..



Allt du ser på tårtan går att äta, förutom tårtbrickor :))


Tårtan innehöll Jorgubbsmousse och Glasscreme (vaniljcreme).
Beräknad till 42 portioner men varje våning var 11,5cm hög så de räckte nog till mer än det ;)
Sammanlagt arbetstid 15 timmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar