tisdag 12 februari 2013

Mazarinkaka med Jorgubbsglasyr Tema: DOP

De börjar ju närma sig vår minsta dotters dopdag, bara 11 dagar kvar. Tårtan jag gjorde till min äldsta dotters dopdag var/är den största jag någonsin gjort och var också den som tagit längst tid att göra, och som en liten hint kan jag säga att denna tårtan kommer att bli ännu större! Hur lång tid den tar de får vi se ;) Vill inte avslöja för mycket eftersom gästerna ska få sig en överaskning ;) Blir iaf ett dessertbord och jag har redan bakat massa och resten ska bakas de närmaste dagarna.
Här kommer iaf en liten försmak på en jättegod mazarinkaka jag gjort, smaksatte glasyren med jordgubbsessence och färgade ljuslila och så tryckte jag ut fötter i lila sugarpaste som jag klistra på :) Nu måste man ju inte göra dessa kakor med fötter på utan man kan ju ha dom som dom är med bara glasyren eller pynta  med exempelvis strössel, fjärillar, hjärtan ja vad som helst egentligen, bara fantasin sätter gränser ;)

 
Mazarinkaka i långpanna

400 g margarin
4 dl socker
4 ägg
100 g mald mandel
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
7 dl vetemjöl
3 dl mjölk
8-9 droppar bittermandelolja

Glasyr:
5dl florsocker
0,5dl vatten
några droppar jordgubbsessence
Evt karamellfärg eller gelefärg

Rör ihop margarin och socker. Blanda sedan i övriga ingredienser. Bred ut smeten i smord, bröad långpanna. Grädda ca 20 min i 200°.  Låt svalna en liten stund (gör inget om den är lite ljummen). Rör ihop alla ingredienser till glasyren, tillsätt essence efter smak och tycke, bred på med slickepott. När den stelnat skär du upp den. Jag hade ganska små bitar eftersom jag skulle bjuda på så mycket annat också, ca 5x5cm och då blev de ca 42 stycken. Vill man så är kakan klar nu annars kan man dekorera den med exempelvis sugarpaste eller strössel.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Om någon månad ska jag och en kompis ha en 17 års fest där ca 50 pers är inbjudna. vi ska ha en rektangulär tårta och ska baka den själva men kommer få hjälp av en vän som pluggar till konditor.
    Min fråga till dig är hur stor tårtan ska vara? eller hur stora brukar du göra dina tårtor?
    Vi har inte riktig konditor-utrustning så det blir svårare. Blir det enklare att göra två tårtor istället för en stor? Vilka storlekar ska de då vara? Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min största rektangulära form är 26x35cm och beräknad till 37 portioner och den är precis så den går in i kylskåpet när man har en tårtbricka med 5cm´s kant runt om. Tror de blir svårt att få en till 50 pers men kolla in Linda runns tårtbitsuträknare så kan man bara skriva in mått så ser man exakt hur många den räcker till. Annars går de ju att sätta på en liten tårta på rektangel så de räcker till..

      Radera
  2. Jättefint, har provat dina mazarinkakor och de var jättegoda :-) Har lagt upp det i min blogg( http://mammamaddesblogg.blogspot.com ) men såklart länkat hit.
    Mvh Madde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra att du gillade dom :-) Och tack för länkningen :))

      Radera