tisdag 3 april 2012

Kladdkaka med kokostosca -I´m in love-

I lördags när jag var på modelleringskurs så bjöds de på en massa godis, frukt, kakor mm och därav en kladdkaka med kokostosca. Blev helt förälskad i denna ljuvliga kaka och bestämde mig genast för att jag måste se om jag kan hitta ett recept och göra något liknande.
Hittade ett recept och bakade dessa igår och de bara smälter i munnen och är helt fantastiskt goda! Är nog en av mina godaste bakverk =) I´m in love ;)
Dock är denna kaka inget för den som bantar eller tänker på vad som åker in i munnen för de är väldigt mycket socker och smör i, men om ni inte har något hinder så måste ni prova! :)

Ingredienser:

Kaka:

Glasyr:

Gör så här:

Sätt på ugnen på 200°C.
Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper eller smörj och bröa formen.
Vispa ägg och socker, använd gärna elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.
Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter. Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.
Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.
När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.
När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.
Ät och njut!

6 kommentarer:

  1. a de här liknar nåt leila gjort om ja inte har fel,älskar kokos och choklad så det här skulle hem hos mig med,men så klart har man allt för mkt vikt så denna får ja nog testa längre fram

    SvaraRadera
  2. Marie som hade kursen har delat med sig av receptet nu och de är exakt den som du gjort

    SvaraRadera
  3. Jo jag såg att hon la ut receptet några dagar senare men kolla aldrig igenom de eftersom jag redan gjort dessa men de var ju himlans tur jag hade att jag lyckats hitta samma recept :)

    SvaraRadera
  4. Låter som Ryttarkaka. Farligt god!

    SvaraRadera
  5. Går denna att frysa och sedan ta fram till själva dopdagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de går alldeles utmärkt de :) Gjorde själv så :))

      Radera