måndag 9 maj 2011

Rabarbernöt smulpaj

Har så himlans mycket rabarber kvar i frysen så häromdagen bestämde jag mig för att göra en rabarberpaj. Hittade då ett lite annorlunda recept med nötter i och det var verkligen gott =)
För övrigt så har de verkligen märkts av att jag varit ledig för vad gör jag då, jo bakar =) Kommer komma ut massa bakverk i bloggen denna veckan :)



Recept

Ingredienser:

Pajdeg:
Margarin 200 g
Socker 1 dl
Havregryn 3 dl
Vetemjöl 1 dl
Vaniljsocker 2 tsk

Fyllning:
Rabarberstänger 2 st
Hasselnötter (hackade) 0,5 dl
Socker 0,5 dl
Vaniljsocker 1 tsk
Kanel 2 tsk

Garnering:
Mandelflarn

Börja med pajdegen genom att blanda margarin med socker, havregryn, vetemjöl och vaniljsocker. Blanda det tills det blir en fast massa som går att smula. Bland eventuellt i lite mer havregryn för att få den extra smulig. Ställ pajdegen i kylen medan du förbereder fyllningen.
Skala rabarber och hacka den fint, hacka eventuellt hasselnötter om de inte redan är hackade. Blanda rabarber, hasselnötter, socker, vaniljsocker och kanel i en pajform. Smula sedan degen över fyllningen och garnera med mandelflarn. Grädda pajen i nedre delen av ugnen på 175 grader i 30 minuter. Servera gärna med vaniljsås eller glass.

Jag delade receptet på 4 och fick då 2 portionspajer, perfekt då vi bara är två =)

Receptet hittade jag här.

2 kommentarer: