fredag 4 juni 2010

Tårtor, tårtor, tårtor :D

Igår var äntligen dagen då jag fick dekorera min första tårta =) Åkte till Lisa så jag var där vid halv sju och vi hade en jätterolig och lärorik kväll. Har ju studerat mycket tårtor och de är väl de som gjort att jag redan innan visste ganska mycket så ibland gav t.o.m jag råd till Lisa som höllt på i 3 år med att dekorera tårtor. Var kul :-)
Hon sa att jag valt de absolut svåraste formerna samt de svåraste färgerna svart och röd. De var visst inga nybörjarformer och dom färgerna var inte så lätta att arbeta med men roligt var de och i slutändan så är jag väldigt nöjd ändå.. Åh konstigt nog så ska alla ringa medans man är upptagen så min telefon är helt grön, och älsklingen skicka sms vid tio och undra om jag inte var klar snart ;) Så jag sa att han lika gärna kunde gå å lägga sig för jag såg att detta tar tid.. Kvart över tolv var vi klara och packade ihop :) Tack för en jätterolig kväll Lisa :-) Nu ska de skrivas inköpslista :)

Lisa bakar ut sockerpastan till sin tårta :)

Jag koncentrerar mig med att göra löv, fast skratta har jag tid med :)

Å ännu mer koncentrerad när sakerna ska sättas på...

Så här blev min första tårta, gjord till en väldigt speciell person =) Bokstäverna var skitsvåra att trycka ut :( Men jag är ju så envis så de ska gå, åh de syns väl också :D

Är väldigt nöjd med rosorna med tanke på att detta var de första rosorna jag gjort. Har väl lärt mig bra genom att kolla på youtube eller så hade jag en bra lärare helt enkelt :) Lisa sa att hennes första tårta såg långt ifrån bra ut så den hade varit roligt att se..

Här är den tårta Lisa gjorde ikväll. Tror hon tog färger efter vad hon hade på sig eftersom alla de färger finns på tårtan, fast de hade hon inte tänkt på hehe :)

Se vad duktig hon är =) Och de glittrar å grejjer.... Nää nu måste jag handla massa känner jag.. Vill baka meeer!!

Och här är ju min lilla (10-12cm) tårta som jag egentligen tänkt ge till syrran fast jag funderar på om inte farmor borde få den? Då skulle hon bli jätteglad tror jag.. Får prata med syrran, kanske gra en kompromiss syrran får den men att vi ger den till farmor haha...

Sockerpastan hade legat framme väldigt länge så den sprack väldigt mycket och de var knappt så man kunde använda den. Tog i mer vatten för å få den smidigare och vi micra den även lite men nej den var helt omöjlig och därför så ser ni vad dåligt de blev med massa sprickor och bubblor. Den ville inte alls samarbeta! Men jag fick ju prova att göra kallor samt pärlband med skimmerpulver :)

Ringde ju å väckte älsklingen så han fick få ut å möta mig för de var för mycket att bära in. Han blev superglad och sa att han inte förväntat mig att den skulle bli så fin.. Han satt lääänge och bara titta på den. Säkert i 20-30 minuter. Han ville inte skära i den...

Men tillslut så tvinga jag han :) Den var verkligen jättegod och extremt mäktig. Ingen av oss orka äta upp våran bit haha...


Idag tog han med sig tårtan till jobbet och jag hade visst fått väldigt bra betyg och de trodde knappt att de var första tårtan jag gjort och sa att jag måste vara konditor och så här fina tårtor kunde man ju inte ens köpa på cafe. En arbetskamrat hade frågat om de kunde byta tjej så att han också kunde få så fina och goda tårtor. Roligt att höra =) Tog ju ändå 5,5 timme att bara dekorera, sen hade jag ju bakat bottnar å fyllt de med chokladmousse, vaniljkräm och grädde så de tog nog iaf 7 timmar... Och Lisas rekord i antal timmar är 17 timmar som de tog att dekorera och göra klart en tårta så man kan nog lägga ner hur mycket tid som helst...
Viktor hade kommenterat på facebook också med "Jääävel va arbete du hade lagt ner på tårtan då :O " så jag misstänker att älsklingen kanske skickat bild till han.. Vi ringde dom ju i natt för att de å kanske ville ha men de sov nog. Kom väl i säng vid 2 och jag var helt säker på att älsklingen inte skulle komma upp vid sex men han lyckades =) Han sa att tårtan vad värd den lilla sömnen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar