måndag 4 maj 2020

Milli´s Daimkladdkaka bakad i glasstrut!

Nu var det ett tag sen jag bakade något så idag kände jag att det var dags att baka något nytt och ville då provbaka något att använda i mina nya ställningar (har 2 stycken). Jag funderade på vad som är gott och kom fram till att kladdkaka är ett säkert kort och slängde ner lite daimbitar och det blev så himla gott! Kan faktiskt vara en ny favorit! Så låt mig presentera Milli´s Daimkladdkaka bakade i glasstrutar, med en daimchokladkant runt om och toppade med vaniljgrädde. Jag lovar, det kan inte bli godare än så här :) 
Och så himla roligt sätt att servera bakverken på, visst tror man att det är glassar vid första anblicken? Till och med barnen älskade dom. Den enda nackdelen (om man nu kan säga så) är att det var väldigt mäktigt så man orkar bara äta en glasstrut.

Ställningarna köpte jag från England för några månader sen och dessa har plats för 16 stycken glassrån som ni kan se, men har sett att det säljs liknande i Sverige men dom har bara plats för 12 strutar :)

EDIT: Provade att frysa in några helt färdiga och det funkade alldeles utmärkt att sen tina upp i kylskåpet, dock tyckte jag att grädden var lite annorlunda så nästa gång fryser jag nog in strutarna med kladdkakan bara å sen när dom tinat så är det bara att dekorera.




Daimkladdkaka bakad i glasstrut

4 dl socker
2,5 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
150 gram margarin
3 ägg
1 dubbeldaim

Garnering:
220 gram Marabou daimchoklad
3,5 dl grädde + en knivsudd bakpulver + 1 tsk vaniljsocker
Gelefärg
Strössel

Hacka daimen i grova bitar. Smält smöret under tiden som du blandar alla torra ingredienser. Blanda i smöret och rör ner äggen ett i taget, häll sen ner daimbitarna och vänd runt. Häll ner smeten i glasstrutarna, avsluta strax innan lägsta kanten för annars kommer det rinna över kanten under gräddningen. Gräddas i mitten av ugnen i 150 grader i ca 23 minuter (enligt min ugn men det är alltid bäst att provsticka med jämna mellanrum. Den ska fortfarande vara kladdig i mitten men kännas gräddad runt om.

Låt svalna helt.

Smält Marabou daimchokladen och doppa strutarna i den så att dom får en snygg dekorerad chokladkant och lite ovanför kladdkakan så att den är helt täckt (se sista bilden). Låt stelna i kylskåp.

Vispa grädden ihop med vaniljsocker, gelefärg och en knivsudd bakpulver som gör att den går att vispa lite hårdare utan att det skär sig. Spritsa på och dekorera med exempelvis strössel. Sen är dom redo att avnjutas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar