måndag 18 maj 2020

Donuts maränger med hål i mitten!

Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig! Jag köpte en speciell tyll för något år sen som jag inte hunnit prova, men som jag nu tänkte att det var dags att testa att göra såna snygga donuts maränger med hål i mitten. Dock var det inte alls så lätt att få till som man kanske tror, dessa blev inte speciellt vackra och då plockade jag ändå ut dom finaste inför fotograferingen. Nää jag får nog testa med ett annat recept eller kanske vispa ännu längre för en ännu mer tjockare marängsmet. Tur var iaf att det inte var något fel på smaken så dom gick åt som smör men det är så störande när man har en bild av hur det ska se ut och så lyckas man inte med det :/ 

Om någon själv gjort såna här och har tips så tar jag tacksamt emot :)
Försök nummer 2 (dom blåa) samma recept men vispade längre och det blev lite bättre iaf men ska nog prova ett recept med sockerlag också. Jag gjorde dock misstaget att glömma dessa framme och dom var slut på bara några minuter, väldigt konstigt och barnen var tydligen oskyldiga ;) Tur att barnen inte är lika kräsna på utseende som sin mamma ;)

Maränger
Grundrecept enligt fransk kallvispad metod.
Ca 20 st

2 äggvitor
4 droppar pressad citron
1 dl socker t ex strösocker, farinsocker, ekologiskt rörsocker eller ljust Muscovadorösocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 100° (gärna varmluft). Vispa äggvitor och citronsaft till hårt skum.
Tillsätt sockret, lite i taget under fortsatt vispning. Vispa smeten blank och styv.
Klicka eller spritsa ut smeten på bakpappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen 30-60 minuter tills marängerna känns lätta och släpper bakpapperet. Stäng av ugnsvärmen, öppna ugnsluckan och låt marängerna stå kvar ca 60 minuter.

Receptet med massa bra tips hitta jag på denna länken!

Man kan även göra hallonmaränger genom att byta ut en del av sockret mot smaksatt hallonflorsocker. Jag gjorde en sats på 5 ägg, 10 citrondroppar, 2 dl socker + 0,5 dl smaksatt florsocker. Blev 106 stycken maränger (3 plåtar), stekte dock längre tid i ugnen än vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar