fredag 27 juli 2018

Citron och blåbärsmuffins

Igår bakade jag dessa citron och blåbärsmuffins i värmen, och inte blev det svalare heller ;) Jag provade att leta efter blåbär i en timme i våra skogar men det var helt snustorrt och jag såg bara 3 små blåbär som jag lämna kvar så det fick bli att åka till affären och köpa frysta blåbär istället..
Receptet är från Leila Lindholm förutom att jag även tillsatte citronsaft. Dock blev jag inte helt nöjd med receptet då jag tyckte dom blev lite kompakta men dom var goda iaf och speciellt med frostingen på.. Jag bakade 2,5 gånger receptet och det blev ca 50 muffins.

Recept

Du behöver

Blåbärsmuffins
100 g smör
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet + saft
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
200 g frysta blåbär

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små muffins (i vanlig ugn kan du höja temperaturen med 20- 25 grader).
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Varva muffinssmeten med blåbär i formarna, fyll dem till 2/3.

Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små muffins.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar