söndag 21 januari 2018

Elis jakt tårta med jakttorn!

Efter fyra månaders tårtpause har jag nu hittat lite baklust och gjort en ny tårta igen! Denna gången till supercharmige Elis som jag fått äran att göra hans födelsetårta nästan varenda år. Oavsett viket tema han valt så blir han alltid så himla nöjd vilket är väldigt roligt att se, när glädjen lixom lyser igenom ögonen =) Och denna verkade för tillfället vara favorittårtan, den och husvagnstårtan jag gjorde för några år sen och som jag visa er på nytt häromdagen. Elis är en väldigt aktiv "liten" kille som nyligen slutat med hockey men håller på med slalom (tävlade senast igår i detta), luftgevärsskytte, fotboll och så gillar han jakt och fiske också.

Hade en plan om att ha med en liten sjö, ett par fiskar och fiskespö också men jag upptäckte att man inte får plats med hur mycket som helst på en 20 centimeters tårta ;) När jag berätta för maken att jag skulle göra ett jakttorn så sa han att det "går inte", men jo da, jag måste prova för att utmana mig själv, det måste gå! Och de var på håret att de gick för den knäcktes när jag skulle limma ihop den å fick göra om lite och den var lite vinglig ett tag men när väl alla sidor och taket kom på och limmet fick torka så var den stabil som ett berg ;) Alla dekorationer är gjorda i sockerpasta. Kläderna som jägaren jag gjorde, matchar Elis egna jaktkläder och keps och tax hunden liknar den han och grannen har tillsammans.  

Tårtan fylldes med Chokladmousse + Glasscreme, ca 15p. 
Tog sammanlagt 12h att göra! 








Älgen fikar med en kopp varm choklad och en bit prinsesstårta :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar