måndag 20 november 2017

Jul i hembygden 2017 - Eda -

För ett tag sen kom Pernilla in på jobbet och frågade ifall jag kunde tänka mig att vara med och pyssla på en helt ny julmarknad som hon och några andra tjejer planerade. Det som var lite speciellt med denna marknaden var att alla var handplockade och det var väldigt viktigt att det höll en god kvalite så det var inte vem som helst som fick ställa ut på marknaden. Efter lite funderande så tackade jag JA och vi bestämde att jag skulle vara med och hjälpa barnen att dekorera pepparkakor och cupcakes. 

Så igår var det då äntligen dags, jag ställde klockan på 04.30 för att ta fram ingredienser till frostingen så att det hann att bli rumsvarmt innan det på morgonen blev dags att göra färdigt allt. Och passande nog så hade det snöat under natten så när vi vaknade så var det en decimeter snö, så det blev extra vackert vid hembygdsgården i Eda (Charlottenberg). Tjejerna som fixade detta hade gjort ett jättebra jobb och det var så himla mysigt med alla små bodar runt om hembygdsgården med massa halm, ljuslycktor, ljus, äpplen och andra dekorationer. Julmarknaden öppnade klockan 11.00 och då klippte dom bandet vid ingången, och redan en halvtimma före det började det bli kö som sen var jättelång, sååå himla mycket folk. När maken kom berättade han att folk parkerat bilar t.o.m ett par kilometer bort för att det var fullt överallt efter ett par timmar.
Mannen fick en uppgift å det var att ta med systemkameran och ta lite kort. Men han glömde ju givetvis den så därför är det bara kamerabilder å kvaliten är sådär :/ Men men, man får vara glad för det man får =) Fick en jättefin bild från Veronica också när jag hjälper hennes dotter Kajsa. Så himla roligt att få ta del av såna bilder!

Det var iaf en hel del barn som ville pyssla med mig, dock inte så många som vi hade räknat med men sånt är ju alltid svårt att beräkna första gången man gör något sånt. Min mysiga arbetsstation var iaf inomhus å under tak men ingångsdörren var rakt framför och den var ju öppen i stort sett hela tiden då det kom in massa folk hela tiden så det var väldigt svalt hos mig, nästan som ett kylskåp vilket ledde till att frostingen (och även kristyrtuberna) var lite hård i konsistensen så jag blev tvungen att gå å värma på spritspåsarna med frosting ovanför brasan då och då för att den skulle tina upp :/ Blev lite extra jobb men glad att vi löste det på ett sätt iaf =) Jag har iaf lärt mig att man inte kan spritsa muffins ute under vintern ;)












Min ena dotter la alla sina pengar på att rida på en häst med tomteluva, den andra dottern hade också planerat att rida på någon av hästarna och pratat om det i flera dagar, men när hon fick veta att det kostade alla hennes pengar så tyckte hon det var för dyrt och hoppade då över det istället (trots att hon älskar hästar) och köpte istället en glasburk med ljusslinga inuti ;)
Titta så fina skyltar och biljetter dom ordnat till mig :)

Tack ännu en gång för den här möjligheten! Känns extra roligt när man blivit speciellt utvald :) Nu får vi se om det kanske blir en tradition, har sett att många önskar att det blir så :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar