onsdag 2 augusti 2017

Spritsade Pikachu passionsfruktskakor

Nu har jag kommit igång med bakningen inför dotterns kalas :) 30 stycken spritsade passionsfruktskakor i form utav Pikachu (formen köpte jag via Ebay).
Har använt mig utav mitt favoritrecept på vaniljkakor utan bakpulver som jag använt otroligt många gånger bara att jag smaksätter det med olika essencer och färger, det som gör detta receptet så bra att att dom håller formen superbra och ändrar inte form under gräddningen!


VANILJKAKOR UTAN BAKPULVER

50 g strösocker
50 g florsocker
0,5 tsk vaniljsocker
1 st ägg
225 g vetemjöl
100 g smör

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser snabbt i en matberedare (eller använd rumsvarmt smör och kör med elvispen). Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.

Ta lite deg i taget från kylskåpet och kavla ut degen på mjölat bakbord. Degen ska vara ca 5 mm tjock. Ta ut kakor med kaksmått. Lägg kakorna på en plåt och grädda 8-15 minuter i 170 grader. Ta ut kakorna när de börjar få lite färg i kanten. Låt de ligga på plåten någon minut, använd sedan en stekspade och lyft försiktigt över kakorna till ett galler och låt dem svalna där.

Glasyren gjorde jag på fri hand med florsocker, vatten och passionsfruktsessence tills det fick en lagom tjock konsistens, sen färgade jag den i olika färger och spritsade på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar