lördag 12 augusti 2017

Pokemon Chokladbollar

Idag gjorde jag och barnen dessa roliga chokladbollarna som nu ligger i frysen i väntan på Pokemon kalas =) Det var verkligen inte lätt att doppa och få chokladen slät och fin, var ett evighetspyssel och jag var inte alls nöjd (lätt perfektionist som gärna vill ha perfekt resultat varje gång) men mina tjejer älskade dom och jag är säker på att ingen av barnen kommer att bry sig över att ingen av dom 30 chokladbollarna ser exakt likadana ut ;) Som tur var så fick dom toppbetyg under provsmakningen!


15 chokladbollar

  • 100 g mjukt smör
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 3 dl havregryn
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 msk kakao av god kvalitet
  • 2 msk kallt espressokaffe (vanligt kaffe funkar också)
(Kokosflingor att rulla Chokladbollarna i)
  1. Blanda smör, strösocker och havregryn i en bunke.
  2. Blanda i vaniljsocker och kakao, tillsätt sist kallt kaffe.
  3. Forma chokladbollarna till små bollar och (rulla i kokos). Förvara chokladbollarna i kyl. 
********
Jag gjorde en dubbelsats och det blev 30 stycken chokladbollar och lät dom sen stelna tills dom var helt hårda. Smällte sen 230 gram vit choklad, lät svalna lite innan jag sen doppade halva sidan, ringlade av överflödig choklad och ställde sen på en plåt med bakplåtspapper. Sen smälte jag ca 230 gram röd choklad (candy melts) och doppade överdelen fram tills den vita kanten började. Lät stelna lite i kylskåp. Smällt sen lite svart choklad eller gör en svart kristyr och spritsa en kant i skarven mellan vitt och rött runt om hela, gör en cirkel i mitten. Tillsist smälte jag en rad vit choklad till och spitsade på den lilla pluppen i mitten. Dekorerade med olika pokemonfigurer som jag klippt ut i tjockt papper och limmat på tandpetare. Voila och dom är färdiga :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar