måndag 20 maj 2013

Anna och Mark´s Bröllopstårta (5 våningar)

I lördags var jag och bästa kompisen Milla på Anna och Mark´s superfina bröllop i Spegelsalen på Rottneros park (i Sunne). Och Jag fick den stora äran att göra deras bröllopstårta :-)
Då tårtan skulle vara i 5 våningar och bröllopet hölls 7 mil bort, plus att de efter vägen finns en jättelång brant backe (frykdalshöjden) så vågade jag inte köra med tårtan monterad så jag frågade Anna innan om de fanns möjlighet att montera ihop den på plats någonstans. Och givetvis fixa så hon så jag fick samsas med cateringfirman och fick ett eget hörn i köket i källaren :) Sprang massa kockar och serveringspersonal förbi hela tiden och jag och Milla börja tänka på att vi faktiskt skulle kunna jobba med det dom gör, då vi båda gick Hotell och Restaurang. Dock har vi båda valt att inte jobba med de längre men man blev nästan lite sugen igen ;)

De krånglade en massa med tårtan och jag spackla och spackla ena tårtan i minst en timma och tyckte aldrig de blev så rakt och perfekt jag ville, hade säkert för höga krav på mig själv å så blev de veck på något ställe osv men i sitt stora hela så blev jag nöjd. Färgerna på bilden stämmer dock VERKLIGEN inte med verkligheten (den är cremevit och blommorna är aprikosa och så är hela tårtan sprayad med pärlemorshimmer), kortet togs i en källare med igensatta fönster så de var lite halvmörkt och svårt att få bra bilder och framförallt få fram rätt färger, vilket var omöjligt. Men fotografen som var där tog en massa bilder så jag ska få ett par kort när de är klara. Ska bli riktigt kul att få se proffskort på sin tårta.

Jag åkte hem vid 19.00 så jag skulle hinna hem till barnen innan de la sig, men först var jag tvungen att backa tillbacks flera hundra meter på en jättesmal skogsväg som man knappt trodde var en väg och sen hade någon parkerat i vägen så jag tog mig inte förbi genom grinden, tuta några gånger ifall någon var i närheten och de blev en del samtal till hovmästaren Sofia och hon skicka ut personal som kom för att visa mig andra vägar ut men de grindarna hade hänglås och de hade inte nycklarna till dom så jag fick ringa Sofia igen och be henne säga till toastmadame att ropa i högtalaren att den som har den gröna citroengen måste flytta på bilen. Pinsamt värre men efter en halvtimma kom jag äntligen ut genom portarna och var helt utsliten efter allt jobb senaste dygnet. Sammanlagt 17 timmar tog tårtan att göra!

Eftersom jag inte var kvar när de åt av tårtan så visste jag inte exakt vad Anna och Mark skulle tycka, jag fråga om de ville med till källaren och kika men de fick inte lämna spegelsalen, men de sa att de var säkra på att de skulle bli nöjda och att de var så glada åt att jag fanns så de slapp köpa en tårta från Maxi :)) Och idag fick jag veta vad de tyckte då hon skrev så här till mig:
TACK fina Milli för den underbara tårtan till vårt bröllop! Den var sagolikt vacker, finare än jag någonsin vågat drömma om och den var försvinnande god! Helt perfekt! Du är en fantastisk konstnär! Tårtan räckte och alla tyckte att den var så vacker och god! Förstår att du var trött efter allt jobb du lagt ned. Lovar att skicka bilder så snart jag fått dem. Stora kramar Anna & Mark





Alla pärlor har jag satt dit en och en med hjälp utav pincett. Och hela tårtan är sprayad med pärlemor shimmer vilket man ser mer av på bilen nedanför.

Här ser ni blommorna hemma i dagsljuset, dock innan jag penslat dom med shimmerpulver och lagt på pärlorna men då ser ni iaf lite mer hur färgen var, även om de ändå inte riktigt stämmer med verkligheten men de är iaf inte hudfärgade som de ser ut att vara på tårtbilderna..
Tårtan bestod utav vaniljbottnar, fyllda med Chokladmousse med crisp och Mango och Passionfruktsmousse.
Beräknad till 75 personer
Arbetstid: Sammanlagt 17 timmar
Vikt: 14kg

3 kommentarer:

  1. Oj vilken vacker tårta! Du borde verkligen vara jättenöjd! :)

    SvaraRadera
  2. Vilken tårta :O Superfin!

    SvaraRadera
  3. Vilken tårta! :) Hur har du gjort med namnen på toppen om man får fråga? :)

    SvaraRadera