söndag 1 januari 2023

Daim och popcorncheesecake - fryst -

Förra veckan provbakade jag ett recept jag hittat på Daim och popcorncheesecake men efter att ha misslyckats 3 gånger med dom karamelliserade popcornen enligt receptet så gjorde jag mitt recept som jag även gjorde i Tv programmet "Det stora Tårtslaget" istället och det var mycket enklare. Sen dessutom la jag till mycket mer Daim och även i själva cheesecaken. Man kan väl aldrig få för mycket Daim? ;) Och detta blev så gott att jag till och med gjorde 3 nya såna former och serverade igår på nyårsafton men då med lite gulddekor!



 Karamellpopcorn:
    0,75 dl popcorn
    120 g socker (1,5 dl)
  6 msk smör
    3 g salt
   3 msk olja

Fyllning:
    3 dl vispgrädde
    1 tsk vaniljsocker
    3 äggvitor
    3 äggulor
    2 dl strösocker
    200 g färskost
    Cirka ½ sats karamellpopcorn
1 dubbeldaim

Garnering:
    1 dubbeldaim
    Karamellpopcorn

Börja med att göra karamellpopcornen
Poppa popcornen i olja + salt. Smält sockret i en stekpanna, tillsätt 4 msk smör och tillsätt popcorn, tillsätt 2 msk smör till och blanda runt. Häll ut på bakplåtspapper och låt svalna.
Sprid ut hälften av karamellpopcornen i botten på en rund form ca 24cm med löstagbara kanter med bakplåtspapper runt om kanterna, se till så att lagret blir cirka 2-3 cm tjockt. Resten av karamellpopcornen kan sparas till garneringen. Ställ undan formen så att popcornen får svalna ordentligt. Hacka all daim grovt. Tillverka därefter fyllningen. Börja med att vispa grädden med vaniljsocker i en skål. Vispa äggvitorna i en annan skål. Vispa äggulorna med sockret i en stor skål och bland därefter ner färskost. Därefter vänds grädden och äggvitorna ner bland äggulorna och vänd ner hälften av daimen. Häll därefter ner fyllningen i formen och ställ i frysen i minst fyra timmar. När cheesecaken stelnat ordentligt kan den garneras med krossade daimbitar och rikligt med karamellpopcorn innan servering. Tips! Servera gärna tillsammans med lite bär för ett friskt och fräscht tillskott på smaken.

Orginalreceptet kommer från Wepopop!

Följ mig gärna på FB :)

1 kommentar: