onsdag 21 juli 2021

Hemmagjord Vinbärssaft

Detta hör ju absolut inte till bakning men jag kände ändå att jag gärna ville visa min hemgjorda vinbärssaft som jag gjorde häromdagen och som snart redan är slut för den delen ;) Det är första gången som jag faktiskt tagit till vara på våra vinbär, detta året hann jag före fåglarna ;) Som ni ser på bilden så blandade jag röda och svarta vinbär ungefär 70/30 och det blev jättegott och är förmodligen inte sista gången jag gör sån saft.

Jag använde mig av santamarias recept enligt nedan men när jag följde det så blev det som gele i konsistensen så jag hällde upp allt i en gryta och kokade upp igen tillsammans med lite mer vatten (ca 5dl till) och då blev den väldigt bra. inte lika koncentrerad då förstås men vad gör det :) Klicka på bilderna om ni vill se dom större.

 2023 testade jag att göra 1,5 sats och tillsätte 3dl extra vatten och det blev jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar