söndag 28 mars 2021

Kreativa påskkakor - KycklingDrömmar

Idag bakade jag dessa supergoda, spröda och söta KycklingDrömmar. Blev väldigt stora drömmar gjorda på 45 gram deg vilket gjorde att dom blev ca 10 cm långa men vad gör det ;) Jag gissar att när barnen får syn på dessa så kommer alla 24 stycken att försvinna i ett nafs så vi får väl se om vi har några kvar till påsk :) 



Recept KycklingDrömmar
Blev 24 stycken kycklingkakor av en sats (ca 40-60st vanliga drömmar)

 
150 g smör
4,5 dl strösocker
1,5 dl matolja (rapsolja)
1,5 msk vaniljsocker
1 tsk hjorthornssalt
5 dl vetemjöl

100 gram vit choklad + orange/svart pulverfärg/gelefärg


Gör så här:

1. Rör rumsvarmt smör och socker vitt och pösigt – helst för hand, annars flyter de ut mer.
2. Häll i matoljan. Blanda vaniljsocker, hjorthornssaltet och vetemjöl. Rör ner i smeten.
3. Jag vägde degen så att alla kakorna blev exakt lika stora, och kroppen vägde 30 gram och huvudet 15 gram och rullade till bollar som jag la ihop tätt intill varandra på en plåt som du ser på sista bilden. Platta till dem lätt. Ställ plåten svalt cirka 15 minuter. Grädda drömmarna i 150° i cirka 20 minuter (jag hade inne dom i 24 minuter eftersom dom var så stora). När man väl satt in dem i ugnen, får man absolut inte glänta det minsta på ugnsluckan.
4. När kakorna har svalnat kan du dekorera kakorna med ben, näbb och ögon av färgad choklad. Jag smälte 70 gram vit choklad och färgade orange när den svalnat helt med hjälp utav gelefärg, men ibland kan det skära sig så det bästa är att använda pulverfärg. Sen spritsade jag ut alla ben och näbbar på kakorna och direkt efter så smälte jag 30 gram vit choklad som jag färgade med svart pulverfärg när den svalnat helt och så spritsa jag ut ögonen på alla kycklingdrömmar och lät stelna helt. Vill man påskynda så kan man ställa in dom i kylskåpet 5 minuter.
5. Kakorna kan förvaras i lufttät burk i skafferi upp till en vecka. Eller så kan dom frysas in upp till 3 månader men så länge räcker nog inte dessa kakorna som sagt men det kan vara bra att veta :)

Jag hitta ett bra blogginlägg med massa tips för att lyckas med sina vanliga drömmar och jag lånade även grundreceptet därifrån men designa om dom så att dom passar till påsk.

Mer påskrecept hittar du här :)

Följ gärna min FB sida!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar