tisdag 18 december 2018

Browniebollar med peparkaksdeg


Då har man testat ett nytt jättesmarrigt recept på Browniebollar med pepparkaksdeg. Om man precis som mig älskar både rå pepperkaksdeg och brownie så kan det inte bli annat än fullträff! 
Vill ni ha fler tips och recept på Julgodis så har jag i skrivande stund 55 recept i kategorin Julgodis och fler blir det!

Recept!
Brownie, ca 16-18 bollar
125 g smör
125 g choklad
3 ägg
3 1/2 dl strösocker
1 3/4 dl vetemjöl
3 1/2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt
 
Fyllning
ca 350 g pepparkaksdeg (köpt eller hemmagjord)
 
Garnering
200-300 g ljus eller mörk choklad
neutral olja, t.ex. raps- eller solrosolja
pepparkakskross eller strössel

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull. Hacka chokladen och häll i kastrullen, och ta av den från plattan. Rör om tills chokladen har smält helt. Rör i de övriga ingredienserna. Häll smeten i en smord eller bakplåtspappersklädd form, ca 21x21 cm. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min.
Låt kakan kallna helt, gärna i kyl över natten.
Dela brownien och kör den i matberedaren tills du har en mjuk massa. Rulla browniedegen till bollar, platta till dem och lägg en bit pepparkaksdeg i mitten och rulla ihop till en boll igen. Ställ bollarna i frysen en timme för att de ska bli lättare att täcka med choklad.
Smält chokladen till garnering, häll ev i lite olja för att få den lite tunnare och mer lättarbetad. Doppa bollarna i chokladen och strö över lite pepparkakskross. Låt chokladen stelna innan servering.
Receptet hittade jag hos CakebyMary!

Följ gärna min FB sida Millis tårtor och annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar