torsdag 6 augusti 2015

Recept: Knäckig Blåbärspaj

Härom dagen var barnen med för första gången och plockade blåbär här i våra skogar och tillsammans lagade vi denna jättegoda knäckiga blåbärspaj :) Dock är jag galen i deg och kunde nog tänkt mig mer deg så nästa gång gör jag dubbel sats men det är nog en smak sak de där :) 
Receptet hittade jag hos Made by Mary som har jättemånga fina recept :) All text under bilderna kommer från hennes blogg då jag tyckte det var bra information till receptet..



Pajen går bra att göra med både amerikanska eller svenska blåbär. Amerikanska blåbär är lite sötare i smaken och släpper inte ifrån sig lika mycket bärsaft och jag har därför 2 olika mått som jag använder mig av i receptet. Det första är för amerikanska blåbär och det andra är för svenska blåbär. Jag har skrivit "cirka mått" på bären eftersom jag helt enkelt bara häller ner så pass mkt bär att det blir dubbelt lager i pajformen..man ska inte snåla med blåbären! En god blåbärspaj för mig ska ha MYCKET BLÅBÄR och MYCKET GOD och KNÄCKIG PAJDEG! :) 

Vill du ha mindre pajdeg, du kanske tycker bättre om bara ett litet tunt lager av pajdeg så kör du på det. Då skulle jag rekommendera dig att minska pajdegen med ca 30%!

Nåja, nog pratat..det är faktiskt bara en blåbärspaj, vi ska ju inte bygga en u-båt eller en kärnvapenrobot!

RECEPT - KNÄCKIG BLÅBÄRSPAJ
pajform ca 25-27 cm i diameter

ca 200 gram frysta blåbär amerikanska blåbär eller ca 400-450  gram svenska blåbär
1 eller 2 msk potatismjöl
1,5 eller 3 msk strösocker

3 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
160 gram smält smör
1 tsk bakpulver


HOW TO?

1. Lägg de frysta blåbären i en pajform. Strö socker och potatismjöl över blåbären och rör runt med en sked. 

2. Smält smör i en kastrull, blanda mjöl, socker och bakpulver i en skål. Blanda ner mjölblandningen i det smälta smöret och rör runt tills allt blandat sig väl och du fått en tjockare "deg". 

3. "Bred" mjölblandningen över blåbären och grädda i 200 grader i ca 25 minuter eller tills pajskalet blivit gyllenbrunt. Du behöver inte bre blandningen perfekt jämnt över blåbären, låt det bli lite luckor i kanten så bubblar blåbären upp och det ser sådär härligt hemagjort ut ;) 

Låt stå och vila några minuter innan du ställer fram pajen! Servera med vaniljvisp, vaniljglass eller kanske vaniljsås!

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar