tisdag 23 december 2014

Julgodis: Turkisk Pepparfudge -Lakrits-

Häromdagen när jag gjorde Mariannetryffel och Daimfudge så gjorde jag även dessa Turkisk pepparfudge! Jag är inte den som direkt älskar lakrits om man säger så men dessa var faktiskt väldigt lena och goda i smaken =) 
Lite synd bara att jag gjorde dessa före jag skulle åka och jobba och hann inte vänta tills den hade stelnat helt för att sen skära upp och ta kort. Hade ju bestämt mig för att blogga varannan dag med dessa julgodis och ville inte stå med detta klockan 23 när jag kom hem från jobbet. Så de blev inte så perfekt i snittet som jag önskat men de var absolut inget som märktes på smaken! :)
Turkisk pepparfudge
Du behöver  :

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
1 msk honung
150 gram Marabou med saltlakritssmak
10 krossade lakrits karameller  ( turkisk peppar )

Gör så här :

Mät upp grädde, strösocker, sirap i en stor kastrull. låt koka till 120 grader , eller tills smeten klarar “kul-provet ”  . Kulprovet är att du kyler ner några droppar av smeten i iskallt vatten, och när du kan forma en kula av detta så är den färdig. Rör sedan ner honung, och smör , och bryt till sist ner den goda chokladen i blandningen. Rör tills allt har löst sig och du har en fin smet. Häll upp i en bakpappers-klädd form ca : 15*25  cm.
Häll den finkrossade karamellerna över fudgen och låt stelna där det är svalt. Skär sedan lagom stora bitar bitar innan du lägger om dem i någon fin godis skål.

Du behöver inte fundera på hur länge den här fudgen håller i kylskåpet – den kommer absolut inte bli för gammal.

Receptet hitta jag via google i Jennys matblogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar