torsdag 13 november 2014

Bilder från tårtutställningen i Birmingham #1 Mässan

I torsdags åkte ju jag och två vänner  (Johanna och Michaela) som också gör tårtor till en av världens största tårtutställningar Cake International (den största i europa). De var första gången vi åkte dit och de kändes verkligen som man kommit till Himmelriket, shit, shit, shit vad mycket fint! Trots att vi var där heeeeela helgen så har vi sett att vi ändå inte lyckades fått se alla tårtor, kanske inte så konstigt när de är över 1000 tårtor som ställs ut ;) 
Vi träffade också ca 20 andra norska tårtbakerskor som vi åt ihop med på Jamie Olivers restaurang i lördags. Var verkligen så himla trevligt och kul att få prata med andra om samma intresse :D
Och hela denna resan har varit galet roligt och fullt med massa, massa skratt, så mycket att man nästan kissat på oss ibland =) Några roliga ledord för denna resan: Michaela sov i skålen, jag i båten och Johanna på plankan! ;) Hihi!! ÅÅH jag saknar redan Birmingham och vill tillbaks nu, ångrar att jag inte tog med större resväska, alla våras väskor var proppfulla och lite därtill och så hitta vi världens shoppingmecka, man kan kalla de ULLARED nr2. Trodde aldrig att jag skulle hitta dessa butiker och därmed köpa hur mycket kläder som helst till barnen. Men nu vet jag de till nästa gång och då ska de shoppas ÄNNU MER =D

Jag tror minsann vi har startat en ny tradition!! Vi bara MÅSTE fortsätta att besöka denna mässan varje år. Jag är verkligen fulladdad med nya tips och ideér! :))))

Jag tog 881 kort med kameran + en del med mobil så de har tagit många timmar att gå igenom alla kort och sortera ut vilka som ska läggas ut här osv. Och eftersom jag inte kan ladda upp alla bilder här så har jag valt att dela in blogginläggen i tre kategorier:
Mässan (detta inlägget)



Många, många, många fler bilder finns att se i min FB grupp!

Har ju varit på några tårtutställningar tidigare i både Sverige och Norge men inget slår såklart denna. Men något nytt var att domarna bedömde tårtorna redan på fredag när de hade öppnat. Så då var de band runt varje bord (så man inte kunde titta på alla tårtor) fram tills att alla domare hade bedömt och då klipptes det av. Var väldigt kul att få se med en gång vilka som vunnit osv. Och vi blev verkligen superförvånade över vad många tårtor de var som inte kunde bli bedömda för att dom inte följt reglera, det vanligaste var att man stoppat ner ståltråden i tårtan. Och många av dom tårtorna var riktigt fina och de måste verkligen vara tråkigt för dom som lagt ner 30-100 timmar på en tårta och sen se att den inte blev godkänd, men å andra sidan så borde man ju verkligen ha läst vilka regler som gäller innan man börjar med tårtan..
Jag gick även på 4 privata demostrationer och de var verkligen häftiga att gå på till skillnad från de jag varit på tidigare. Här fanns de plats för 120 personer i varje rum och för att vara extra säker på att man såg vad som gjordes så fanns de 6 stora tv skärmar och ett filmteam så man kunde se närbilder hela tiden på de kursledaren gjorde.


Skithäftig tårta som rörde sig med fingrarna när man klappade i händerna (stod skylt om att man skulle klappa) och så lyste ögonen! Fanns flera tårtor som var över en meter och även 2 meter höga :)
Dessa tårtorna kanske inte ser så stora ut men det köket och coola äckelgubben var nog iaf 90cm hög.







Jag blev kär i alla dessa fina tårtfat och tårtställningar :) Var såå nära på att köpa en men när jag såg hur stor kartongen var och att den inte skulle gå att få ner i resväskan fick den snällt stå kvar :(
Trodde aldrig att de var så måååååånga tårtbutiker på plats. Här var de verkligen inga problem att spendera pengar! ;)
Vi tre som flög ner, självklart läser vi tårttidningar :-)
Här är ett kort från alla vi som åt ihop på Jamies Italian. Kortet har jag lånat från Solfrid ;)

Jag gillar verkligen England, har varit i London tidigare men blev påmind nu igen om hur himla trevliga engelsmännen är. Man hör verkligen Sorry så himla ofta, t.o.m om jag råkat trampa på någons fot så säger H*N Sorry!! De skulle verkligen inte hända i Sverige ;) Åh jag har nog kommit in i sorryträsket själv och kommit på mig några gånger med att säga sorry även i Sverige ;)

Många, många, många fler bilder finns att se i min FB grupp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar