torsdag 29 augusti 2013

Norska skoleboller (skolbröd)

Ugnen är aldrig kall några längre stunder i mitt hem ;) Denna gången har jag rotat i mina norska gamla rötter och gjorde skoleboller (skolbröd) Minns att vi nästan alltid åt de när vi hälsa på mormor på sommarloven innan vi flytta upp till Värmland. Eftersom vi bor så nära norska gränsen så säljs de ju numera i varenda cafe men jag tror inte de är så vanligt på andra platser i Sverige?? De är verkligen jättegoda och för mig är de nostalgiska :))

Betyg:
5.0/5 (1 röster, 0 kommentarer)
Smarriga vetedegsbullar med vaniljkräm, florsockerglasyr och massor av kokos! Yummie! Titta in på jexxicaa.blogg.se för fler smaskiga recept!
Typ: Övrig
Kök: Skandinavien
Tillagning: Bakat
Tillagningstid: 15 min.
Total tid: 60 min.
Etiketter: Billigtvetedegbullar,kokoslättbakatmarsánkräm

GÖR SÅ HÄR

  1. 1. Sätt ugnen på 225 grader, smält smör, tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt).
  2. 2. Smula ner jästen i degbunken, tillsätt den ljumna mjölkblandningen och rör till jästen löst upp sig. Blanda ner socker och bakpulver och tillsätt mjölet, lite åt gången.
  3. 3. Arbeta ihop degen så den precis släpper från bunken, låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Koka under tiden marsánkrämen. Stjälp upp degen på bakbord, knåda ut degen och dela i ca 15-20 bullar.
  4. 4. Rulla till små bollar och gör en liten grop i mitten, fyll med marsánkräm. Låt bullarna jäsa ca 20 minuter, pensla med uppvispat ägg och grädda i nedre delen i ugnen i ca 15 minuter.
  5. 5. Låt bullarna svalna, pensla på florsockersmeten och doppa bullarna i kokosflingor.
  6. Receptet är taget ifrån kokaihop.se
Bilderna är dock mina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar