söndag 30 juni 2013

Rulltårta med Badankor och Lemoncurd

I morgon fyller min stora dotter (Meline) 2 år och de betyder även att de bara är 2 månader kvar till lilltjejen (Nowelia) fyller 1 år, helt ofattbart vad tiden går fort!! Vi valde dock att ha kalaset idag, en dag tidigare och jag passade på att provbaka en mönstrad rulltårta :) Fyllde den med Lemoncurdgrädde och de blev supergött :-) Nedanför följer en liten bekrivning av hur jag gjorde..

Dock flöt ankorna ut lite trots att jag frös mellan varje moment, jag som var så noga.. :( Men resultatet blev lite roligt ändå. Men jag är dock ingen hejjare på rulltårtor. De ska ju vara runda och inte platta ;)
Så här såg den ut inuti..
Jag började med att rita upp mönstret på ett bakplåtspapper, givetvis kan man måla vad man vill man måste inte ha ankor, man kan lika gärna ha nallebjörnar, prickar, hjärtan, fyrkanter mm..
Sen gjorde jag en halv sats av en helt vanlig rulltårtsmet, delade upp smeten i 4 olika glas och färgade en ljus gul, en mörk gul, en orange och en svart (om du gör annat mönster så blir de säkert andra färger som du bör använda dig av men de förstår du nog), sen hällde jag varje färg i varsin engångsspritspåse. Klippte ett litet hål och spritsa på enligt mönstret jag gjort. Du måste spritsa så som jag gjort, gör du tvärtom och spritsar tex hela ankan gul och sen vingar och ögon ovanpå de så kommer de ändå inte att synas eftersom de då kommer att bli in mot fyllningen.. Jag spritsa en färg i taget och ställde sen in plåten i frysen 10-15 min mellan varje gång/färg.
Även när jag täckt ankorna helt så frös jag dom ca 20 minuter, och under tiden jag gjorde rulltårtesmeten. Sen bredde jag på den ovanpå mönstret. Man får vara varsam och se till så man inte smetar ut mönstret man gjort tidigare. Sen in i ugnen och gör som med en vanlig rulltårta :)
Hoppas du hängde med på hur jag gjort. Är de något du undrar över så är de bara att fråga :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar