måndag 12 juni 2023

Glassbåtar med Daim och Hallonsylt

Redan förra året kom jag på att jag ville göra hemgjorda glassbåtar men det var först idag som jag tog mig tiden att skapa dessa Daimglassbåtar med hallonsylt efter eget recept! Dom blev verkligen otroligt goda och till och med barnen som egentligen inte gillar vanliga glassbåtar åt med god aptit. Dock är dom ganska mäktiga så en sån här minibåt räcker länge 😋🍦



Fick lite hjälp av yngsta dottern också :)


 Recept
300 gram mjölkchoklad
12 mjuka tacobåtar (Stand ´n stuff mini)
5 dl grädde
1 burk kondenserad mjölk (sötad)
0,5 tsk vaniljsocker
225 gram Daimkulor (en påse)
1 msk rapsolja
Hallonsylt

Gör så här:
Börja med att smälta 100 gram choklad och pensla insidan av båtarna och låt stelna i kylskåpet.

Vispa vaniljsocker och grädde hårt och vänd ner den kondenserade mjölken och tillsätt alla daimkulor (förutom 36 stycken som sparas till garneringen), vänd runt ordentligt.

Häll i glasssmeten i en spritspåse med en stor tyll (ca 2cm öppning för annars fastnar daimkulorna där). Spritsa i en sträng i varje båt. Skeda på en hallonsyltskåra i mitten och spritsa sen på ett nytt lager glassmet ovanpå. Frys in i minst 2,5h.

Smällt 200g choklad och blanda in rapsolja så blir den mer lättrinnande. Doppa en båt i taget och ställ på ett droppskydd under tiden du gör nästa glassbåt, dekorera med 3 daimkulor direkt för den stelnar fort.

Ställ in glassbåtarna i kylen igen i cirka 1h. Ät och njut :)

 

Vill du ha mer svalkiga glassrecept så hittar du dom här 🍨

Följ mig gärna på FB 🎂



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar