söndag 24 oktober 2021

Blodig halloweencheesecake med ögon

Halloween närmar sig och jag har redan haft en halloweenmiddag med grannarna och bjöd då på en blodig cheesecake med smak av vanilj, lime och hallon. Den är bakad utan ugn och innehåller gelatin så den är väldigt enkel att göra, dock många moment och väntetid mellan varje lager så det gäller att man har tid. Så dekorerade jag med godisögon med syrlig fruktfyllning som jag även använde till en halloweeninspirerande pannacotta för ett par år sen :) Var väldigt gott å skönt att ha den färdig för att bara ta fram och servera direkt.

Många fler halloweenrecept jag bakat (nästan 100 blogginlägg) hittar du här!

Följ mig gärna på FB!

 


Halloweencheesecake

Ingredienser
Botten
    Digestivekex 300 g
    Smör, smält 150 g
Fyllning
    Gelatinblad 4 st
    Rumsvarm Philadelphiaost 400 g = 2 st paket
    Rumsvarm Kesella 10 % 250 g = 1 st burk
    Rumsvarm Creme fraiche 34 %  = 1 burk
    Vaniljstång  = 1 st
    Florsocker 120 g = 2 dl
    Skal från 2 st lime
    Saft från 1 st lime ca 15 g = ca 1 msk
    Grädde 100 g = 1dl
Hallongelé
    Hallonpuré 150g = 12 msk
    Sockerlag (0,5 dl) ) vatten / (1 dl) socker
    Gelatinblad  = 3 st

Godisögon


Arbetsbeskrivning
Botten
    Mixa digestivekexen mycket fint. Smält smöret och blanda det med kex.
    Klä en anslagsring, alternativt springform (20cm), med bakplåtspapper i botten.
    Vill du ha extra fina kanter på din cheesecake, klä formens innerkant med bakplåtspapper på högkant eller med hård plastfilm. För att pappret/plasten ska fästa bättre så olja innerkanten på formen med rapsolja.
    Tryck ned smulorna i formen, platta till ordentligt, framförallt mot ytterkanterna. Sätt formen i frysen.
Fyllning
    Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten minst 10 min.
    Blanda philadelphiaost, kesella, creme fraiche, urskrapad vaniljstång, florsocker, limeskal + limesaft på låg hastighet med en visp.
    Tag lite av fyllningen och fördela i en kastrull. Krama ur gelatinbladen och vänd ned. Värm upp och smält bladen varsamt under omrörning. Vänd ned i resterande fyllning.
    Vispa grädden mycket lätt och vänd ned den i fyllningen.
    Tag fram botten från frysen och häll färskostfyllningen över. Sätt i kyl.
Hallongelé
    Lägg gelatinbladet i kallt vatten minst 10 min.
    Smält gelatinbladet varsamt i kastrull tillsammans med sockerlagen och hallonpurén. Låt svalna i rumstemperatur. Du kan inte hälla varm gelé över cheesecaken för då smälter den.
    Hallonpuré = Mixa, och separera vätskan och kärnorna med hjälp av en finmaskig sil. Använd vätskan och släng kärnorna.
    1 paket frysta hallon 225 g = 1 dl hallonpuré. Frys in purén som blir över och använd vid ett senare tillfälle.
    När cheesecaken satt till sig i kylen 1.5 timme, häll varsamt hallongelén över och dekorera med godisgeleögon med fruktfyllning från Lidl som jag skärt av lite som ni kan se på bild 2.
    Ställ tillbaka kakan i kylen och se till så att cheesecaken står rakt. Låt stå ett par timmar till.
    Gör gärna denna goda Cheesecake med gelatin dagen innan.
    Lyft bort anslagsringen eller tag bort kanten på springformen.
    Drag bort bakplåtspapperet / plastbandet

Jag använde mig av receptet från Lyckasmedbakning men ändrade om mycket då jag insåg att botten blev alldeles för tunn trots 20cm springform så jag gjorde dubbel sats av både den samt gelen, plus att jag uteslöt några ingredienser och la till några andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar