måndag 18 april 2016

Supersaftiga Hallonmuffins med hallonfrosting

I fredags bakade jag dessa muffins och hade med några till syrran på fika och några blev med till jobbet och sen försvann dom konstigt nog väldigt fort då barnen älskade dom! :)
Jag har använt mig av mitt superbraíga standardrecept som jag faktiskt la ut här på bloggen för 5 år sen, och efter det har jag inte hittat många recept som kan mäta sig med detta! Var ju även detta receptet jag vann 1a pris med på Cupcakekalaset då dom är extremt saftiga och håller sig så i flera dagar :D 
I detta receptet denna gången tryckte jag även i ett par hallon och spritsade på en len hallonfrosting så dom blev väldigt saftiga, syrliga och supergoda! :)




Vaniljcupcakes
- ca 15 stycken normalstora
(1 Cup motsvarar 2,4 dl)

1 1/4 cups mjöl
1 1/4 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
2 ägg
3/4 cup socker
1½ tsk vaniljextrakt
½ cup neutral olja (jag använde rapsolja)
½ cup "buttermilk"
(finns ingen svensk motsvarighet som är lätt att få tag på, men man kan göra egen genom att hälla i ½ tsk citronjuice i ½ cup mjölk och låta det stå i fem minuter)
30 st frysta hallon



Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna i en skål och sätt åt sidan.
Vispa ägg och socker i en annan skål, häll i vaniljextrakt och olja.

Tillsätt sedan hälften av mjölblandningen under omrörning (man kan använda elvisp men på lägsta hastighet i så fall, annars funkar det med handvisp), häll på hälften av mjölken under fortsatt omrörning.
Till sist har man i resten av mjölet och mjölken och rör om.
Rör helst inte för mycket, då kan det bli sega muffins.

Smeten är tunn, men det ska den vara. Häll smeten i muffinsformar som du ställt i en muffinsplåt, fyll ca 2/3 av formarna. Tryck ner ett par frysta muffins lite lätt i varje form, inte ända ner mot botten. (måste vara frysta hallon för om man använder färska hallon så blir dom helt mos under gräddningstiden)
Grädda i mitten av ugnen i ca 12-14 minuter, känn med en sticka, de ska inte vara kladdiga.Denna tiden varierar väldigt från ugn till ugn, mina var väldigt kladdiga efter 16 minuter och helt färdiga efter 21 minuter så ha lite koll på dom och stirra er inte blind apå äggklockan ;)




Hallonfrosting
120 gram smör
200 gram Phiadelphia ost
600 gram florsocker 
(evt 100g hallonflorsocker + 500g vanligt florsocker)
2 tsk vaniljpulver
några droppar hallonessence

Ställ fram smöret och phiadelphian så dom blir rumsvarma. Vispa smöret först och tillsätt sen phiadelphian och vispa lite till, häll ner resten och vispa till en len frosting. Smaka av och tillsätt annars mer essence om så behövs. Räcker till ca 15 normalstora cupcakes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar